CarroEllens blogg

July 2023

Några småutflykter och spa

Halloj bloggen!

Då börjar den här sommaren lida mot sitt slut. Det känns så hemskt att säga det,  men vissa dagar har det varit höstkänslor ute, och då är inte ens juli månad över än. Hela juli har ju regnat bort i år. Nu hoppas jag verkligen att det kommer lite högsommarvärme i augusti, för sommaren får inte vara över än!

De tre senaste veckorna har älsklingen haft semester, så vi har varit iväg på lite småutflykter. Vi har varit på Världskulturmuseet där de bland annat hade en utställning om världens spel, vilket var intressant. Sedan har vi även varit i stan och gått i Trädgårdsföreningen, vilket också var väldigt trevligt.

Vi har också varit ute hos Jespers föräldrar i sammanlagt en vecka. Där har vi hjälpt till en del med lite olika saker då Jespers mamma har varit nyopererad. Så ja, vi har grejat i deras andra hus som de har renoverat lite under våren. Vi har även ätit god mat på ett nytt café på ön och bakat en fantastiskt god jordgubbstiramisu.

Bild 1: Trädgårdsföreningen

Bild 2: Första egenodlade dillen skördad här hemma.

Bild 1: En fantastiskt god laxsallad som jag åt på Popsicle.

Bild 2: Jordgubbstiramisun som vi gjorde.

I onsdags åkte vi till Varberg. Vi hade nämligen bokat en natt på Varbergs stadshotell och Asia spa. Där var vi ett par gånger om året förr, men nu var det några år sedan senast. Nu hade de dessutom byggt ut spaavdelningen, vilket var väldigt trevligt. Så ja, vi hade ett riktigt härligt och trevligt dygn där med massor av spa och fantastiskt god mat. Det bästa med detta spa är att de har en pool med massagestationer, helt underbart verkligen.

Bild 1: Förrätten i Varberg, Gravad lax med friterad potatis, picklade senapsfrön och dillmajonäs.

Bild 2: huvudrätten, Röding med broccoli, gurka, kålsås, dill och forellrom.

Bild 3: Efterrätten, Vit choklad- och mascarponemousse med rostad vit choklad, salt kolasås, chokladsorbet och rostade hasselnötter.

Så ja, trots att vädret inte har varit det bästa under Jespers semester, så har vi ändå fått gjort en del utflykter ändå.

När det gäller jobb har jag inte hört något från någon skola än. Men samtidigt är det ju fortfarande semestertider, så det är väldigt dött överallt just nu på den fronten. Jag är egentligen inte så orolig över hösten när det gäller jobb, då jag är ganska säker på att jag kommer få något, men det är ändå en inre stress som jag inte kan påverka alls, vilket är ganska jobbigt. Så precis som förra sommaren har även den här varit med en viss stress över jobb. Samtidigt har a-kassan varit extremt sega med beslut därifrån också. Det har även varit massa krångel när det gäller det, så segt. Men nu hoppas jag verkligen att jag får ett beslut nästa vecka, så jag får min a-kassa. Tur att jag har en sambo som kan ta alla utgifter just nu, samtidigt som jag har sparat också.

Precis som de senaste somrarna så har jag även den här sommaren varit extremt rastlös när jag har varit hemma. Jag känner mer och mer för varje år att jag absolut inte vill bo i lägenhet. Jag känner mig så instängd. Jag är ändå så glad över att vi har både landet och Jespers föräldrar som vi kan åka till när vi inte vill vara hemma, men för min del räcker det att vara hemma två dagar under sommaren innan jag blir rastlös. Hoppas verkligen att jag får ett fast jobb snart och att vi hittar ett annat boende som vi kommer trivas i.

På måndag börjar älsklingen jobba igen, så på söndag åker jag till landet igen och är där i några dagar, äntligen! Där har renoveringen av köket och delar av övervåningen äntligen påbörjats, så det skall bli väldigt roligt att se hur det ser ut nu, samt greja lite med det. Jag hoppas även hinna gå ut i skogen lite och plocka kantareller.

Hoppas att ni har haft en bra sommar hittills.

//CarroEllen

En vecka i Dalsland och Värmland

Halloj bloggen!

Under vecka 26 var Malin och jag på en liten semester i Dalsland och Värmland.

På måndagsförmiddagen plockade jag upp Malin i Kungälv. Nästa stopp blev på Laxbutiken i Ljungskile för att äta lunch. Efter det åkte vi vidare till landet där vi sov en natt.

Runt halv 10tiden på tisdagsmorgonen hade vi packat ihop oss för att åka vidare till Sunne. Den resan tog två timmar, och det var en väldigt härlig och mysig väg att köra. Vi åkte igenom flera mysiga orter och tät skog innan vi tog vårt första stopp. Det blev på rastplatsen Fryksdalshöjden. Utsikten därifrån var verkligen helt magisk, vi var så högt upp över dalen.

Innan vi åkte för att checka in på hotellet stannade vi vid Rottneros park. Den parken var verkligen superfin, dock hade många av blommorna blommat ut, men det fanns mycket annat att kolla på ändå.

Det fanns bland annat ett flertal statyer.

En fin herrgård och utsikten från badplatsen där vi åt vår medhavda lunch.

Några fina blommor som fortfarande blommade.

Efter besöket i Rottneros park åkte vi till hotellet för att checka in. Vi bodde på Selma spa som bara ligger några minuter från parken. Efter att vi hade checkat in tog vi en promenad runt på hotellet för att kolla läget. Det var ett väldigt mysigt hotell.

På onsdagen ringde klockan 6:30. Vi hade nämligen bokat spatid mellan kl 7- 8:30. Det var ett väldigt mysigt och härligt spa. Det var inte heller så mycket folk där så tidigt, vilket var väldigt härligt.

Efter att vi hade spaat och gjort oss iordning var det dags för frukost. Frukosten åt vi ute på balkongen med utsikt över sjön Fryken.

Strax efter kl 10 var det dags för oss att bege oss iväg igen. Denna gång åkte vi till Mårbacka, Selma Lagerlöfs gård. Där hade vi bokat en guidad visning av minnesgården. Det var väldigt intressant att både få se och höra både om Selma och själva gården. Jag har ju gjort ett par skolarbeten om henne genom åren, så det var väldigt intressant att även få se gården i verkligheten också.

Efter den guidade visningen gick vi runt i trädgården och kollade. Det var verkligen superfint där, och utsikten var helt fantastisk!

Mårten gås och Nils Holgersson hälsade oss välkomna i entrén.

Sedan år 1912 har det alltid funnits påfåglar på Mårbacka, vilket det då även gjorde nu.

Minnesgården

Utsikten var helt fantastisk.

Vi åt även en god lunch på Mårbacka. Jag åt en kycklingbaguette och Malin åt crepes på skrädmjöl.

Efter Mårbacka åkte vi in till Sunne centrum och gick runt där en liten stund. Den turen avslutades med en glass i hamnen.

Under eftermiddagen tog vi det bara lugnt på hotellet innan det var dags för middag på kvällen.

På torsdagen åt vi frukost ännu en gång ute på balkongen, så mysigt. Efter det checkade vi ut från hotellet innan vi gick till spaavdelningen en sista gång. Lunchen den dagen blev på hotellet. Vi åt då hamburgare som var supergod.

Min tanke var att vi skulle åkt ifrån hotellet någon gång mellan kl 13-14, men då lunchen tog sådan tid så kom vi iväg lite senare än tänkt.

Innan vi åkte tillbaka till landet igen stannade vi till vid Töcksfors shoppingcenter och shoppade lite. Jag hittade inte så mycket, ett par badskor att ha på landet, men Malin hittade lite kläder. Vi köpte även mat där för de kommande dagarna på landet. Den kvällen var vi inte tillbaka på landet förrän strax efter kl 7 på kvällen. Då var vi supertrötta båda två.

Under fredagskvällen kom mamma, lille Lukas och hans pappa. Malin och jag hade då lagat tacos till allihop som vi hade dukat upp i förtältet, mums!

Under helgen grejade vi lite på gården. Vi klippte gräs i mängder, rensade rabatter, målade diskbänken som Jesper och jag byggde tidigare i somras och badade lite. Tyvärr blåste det ganska mycket, så det var inte supervarmt i sjön, men eftersom vi inte hade tillräckligt med vatten i brunnen så kunde vi inte duscha.

Vi plockade smultron och jordgubbar.

Diskbänken blev nu svart och jag satte upp lite fler krokar.

Under måndagsförmiddagen begav vi oss hemåt igen, vi stannade bara till och hälsade på några släktingar till mig, vilket var supertrevligt.

Så ja, vi hade en helt fantastiskt rolig och trevlig vecka. Tack Malin!