CarroEllens blogg

July 2018

Slut på semestern

Godkväll bloggen!

Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt, skall snart äta middag.

Ja då var semestern slut för i år, och vad skall jag säga. Det har gått väldigt fort, men vi har haft det trevligt, dock har älsklingen fått jobbat en del, så tanken är att vi skall åka till Varberg någon gång i september, ett par dagar mitt i veckan när det inte är så mycket folk. Men ja, vi har ändå gjort en del saker. Första veckan var jag med Malin och gick hela Torsviksrundan, dagen därpå var älsklingen och jag ute och cyklade med hans pappa, visade lite av det som finns kvar av gamla flygfältet. Sedan har vi varit i Brevika, fixat denna bloggen, varit i Fredrikshamn, och även åkt kanalbåten längs Dalslands kanal. Och denna veckan har vi också varit ute på Donsö några dagar. När vi kom hem från Dalsland i onsdagskväll så visste vi att det skulle bli över 30 grader, så då kände jag att jag vägrade sitta hemma i lägenheten, så i torsdags förmiddag åkte vi dit ut, och vi kom hem igår förmiddag. Därute hade vi det jättehärligt. Vi badade en hel del, och åt god mat på Isbolaget, och bara tog det lugnt.

Igår gjorde vi inte så mycket, det var så varmt, och så kom det ju en del regn och även åska under eftermiddagen, så vi grejade bara lite här hemma. Vid 13 tiden igår så hörde vi en riktigt ordentlig åskknall som kom från ingenstans verkligen, och strax därefter hörde vi massor av brandbilar. Tydligen hade blixten då orsakat en skogsbrand bara en liten bit härifrån. Vi hörde säkert 15 brandbilar vilket var lite läskigt. Folk skrev om det på facebook så jag satt och följde det där. Efter ett tag hade vinden vänt, så då blåste röken rakt mot oss, så under en stund så fick vi stänga alla fönster, dörrar och ventiler för det luktade så himla mycket, och när vi kollade ut så såg vi röken ligga mellan husen, det var lite läskigt också. Tack och lov så kom det 7 mm regn också, och branden var släckt under kvällen, så det var väldigt skönt.

Idag har Jesper grejat en del med att försöka få ordning på någon typ av kylare till akvariet. När det är så här varmt ute så blir det också alldeles för varmt i akvariet. Nu är det typ 6:e eller 7:e gången som han testar den saken som han har satt ihop, så vi får hoppas att det fungerar nu.

Själv har jag inte gjort så mycket idag, har känt mig väldigt trött och slö, men jag fick följt med älsklingen ner och handlat i alla fall.

Ja, så jobb imorgon då, men jag hade gärna varit ledig ett tag till. Bara tanken på att gå tillbaka till jobbet imorgon i den här värmen gör mig deprimerad typ. Vi brukar ju ha så himla varmt inne också, och med långbyxor och täckta skor på oss, samtidigt som vi springer runt, nej det känns inte alls lockande. Jag skall nu också börja ta tag i jobbletandet igen, skall kontakta en studie- och yrkesvägledare ocskå, för jag måste göra något annat, min kropp orkar det jobbet mer. Har ni några tips så kom gärna med dem =) Själv vet jag ju inte vad jag vill göra.

Här kommer lite bilder från i fredags när det var blodmåne och månfömörkelse. Vi var uppe ganska länge så vi fick även kort på när man började se ljuset från månen igen, det var fräckt. Just blodmånen såg jag för ett par år sedan ocskå, men det var lika fräckt den här gången. Men här kommer bilderna i alla fall:

Nu är det dags att äta middag!

Dalslands kanal

Halloj bloggen!

Ja da var det fredag igen och sista semesterdagen, på måndag börjar jobbet igen. Denna semestern har gått väldigt fort, hade gärna varit ledig ett tag till.

Den här veckan har vi gjort en del saker som har varit väldigt trevliga och mysiga.

I tisdags förmiddag åkte älsklingen, jag och hans föräldrar till Brevika. På vägen stannade vi för att köpa glass i Färgelanda, och precis när vi hade stannat så såg vi två brandbilar som ryckte ut, och bara någon minut senare såg vi också brandflyget. Tydligen var det samma brand som var släckt bara några dagar tidigare som hade blossat upp igen.
Vi kom fram till Brevika vid 16 tiden, och då packade vi bara upp maten innan vi gick ner och badade. Det var väldigt varmt i vattnet, 23 grader, så Jesper och jag badade säkert 30 min. Vi satt kvar på bryggan ett tag vilket var väldigt härligt, jag var uppe i huset och fixade lite fika bara så vi satt på bryggan och fikade efter badet, jättemysigt. Under kvällen satt vi och åt utanför huset på gräsmattan, även det var jättehärligt.

I onsdags gick vi upp vid 7 tiden på morgonen, vi skulle nämligen åka med m/s Storholmen från Bengtsfors till Håverud, Dalslands kanal. Den turen tog nästan 5 timmar. Det var väldigt mysigt, dock var det lite för mycket folk på båten så man kunde inte röra sig så mycket, men vi fick tagit massor av härliga kort. Det var samma väg som älsklingen och jag har paddlat ett par gånger, så vi åkte förbi stället där vi förlovade oss för 5 år sedan. Ja i augusti är det 5 år sedan som vi skulle åkt på kryssning till Nordkap för att förlova oss, men den kryssningen blev inställd, så istället blev det ett par dagars paddlande i Dalslands kanal med förlovning mitt ute i skogen. Men det var väldigt mysigt det också.
Det var lunch på båten också, varmrökt lax med potatis, grönsaker och en kall örtsås, det var jättegott.
Väl framme i Håverud så gick vi och köpte glass innan vi gick upp till tågstationen. Vi åkte rälsbuss tillbaka till Bengtsfors vilket var lite mysigt.  Jag tror att vi var hemma i Göteborg vid halv 8 på kvällen, och då packade vi bara upp lite innan vi gick och köpte middag som vi sedan satte oss och åt vid en damm i Torslanda, det var väldigt mysigt. Tack för ett par trevliga dagar.

Igår åkte vi ut till Jespers föräldrar på Donsö eftersom att det är så varmt dessa dagarna, så det går inte att sitta hemma. Så igår badade vi, och Jespers mamma och jag simmade 200 m, det var längesen jag gjorde, men det var varmare i vattnet i Brevika än här i havet, ,men det var härligt ändå.
Under kvällen var vi nere på Isbolaget och åt middag. Jag åt varmrökt Donsölax med potatis och en god sås det, jättegott.
Efter middagen ville Jesper sätta sig i hamnen och rita lite, så det gjorde vi, han ritade och jag bara satt och kollade på alla båtar och pratade med älsklingens föräldrar, det var jättehärligt.

Idag har vi inte gjort så mycket, varit och badat och mest bara tagit det lugnt, men den här dagen har gått så himla fort ändå. Nu ikväll var vi och åt på Isbolaget igen, och maten var lika god som vanligt, jag åt samma som igår, varmrökt lax.
Senare ikväll är tanken att vi skall ta kort på månen som sägs vara väldigt fin ikväll, hoppas bara att molnen försvinner tills dess.

Här kommer lite bilder från Brevika och båtturen:

Ett dygn i Fredrikshamn

Godkväll bloggen!

Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt. Idag har jag tvättat och städat lite här hemma, och bara tagit det lugnt.

I torsdags åkte älsklingen och jag till Fredrikshamn. Vi tog morgonfärjan så vi var framme redan vid strax efter 11. Hotellet som vi hade bokat låg precis vid Stenaterminalen, så det var väldigt lätt att hitta. Efter att vi hade checkat in så gick vi en sväng i centrum. Det var mysiga gator, men det tråkiga var att på ett par av gatorna så hade mer än varannan butik klappat igen. Sedan var det extremt många restauranger, de flesta med typ samma mat, pizza eller något med pommes frites, så det var lite tråkigt. Lunchen den dagen visade sig tyvärr bli på en av de sämre restaurangerna, men då var vi så himla hungriga så vi åt ju ändå. Vi gick och kollade i några butiker, jag hittade ingenting men älsklingen hittade lite saker på Flying tiger.

Vi gjorde faktiskt inte så mycket mer den dagen, vi var ganska trötta efter att ha gått upp tidigt, så vi somnade tidigt den kvällen.

Igår åt vi frukost på hotellet. Varför är det så svårt med frukost på hotell? Jesper och jag är i och för sig vana vid den jättestora frukostbuffén på Varbergs stadshotell, men förra sommaren åt vi en riktigt tråkig frukost i Sthlm, och nu i Danmark var den bättre, men fortfarande väldigt tråkig. Grönsakerna var torra och baconen var färdigköpt, bara värmd lite för länge.. Men ja, vi fick ätit lite frukost och efter att ha checkat ut så åkte vi till Bangsbo, typ 15 min med buss från Fredrikshamn station. Det var ett mysigt ställe att gå runt på. Det fanns mycket saker där, men vi gick bara igenom den botaniska trädgården (som tyvärr var väldigt torr så det var inte så mycket att se) och så gick vi på museet där.

När vi var och köpte biljett till bussen i Fredrikshamn så behövde man veta vilken tid man skulle åka tillbaka för att kunna köpa biljetter åt bägge hållen, men det visste vi inte, så vi frågade om det gick att köpa biljetter där sedan, och det sa de att det gjorde. Måste också tillägga att man inte kunde betala med kort på bussen, utan endast med förköpt biljett eller med danska kontanter. När vi skulle åka tillbaka till Fredrikshamn station så stötte vi på ett lite annorlunda problem. Det visade sig att det inte fanns något ställe där som man kunde köpa bussbiljett på, och ingen visste heller var eller hur vi kunde göra det. Under tiden som vi satt och åt varsinn glass så satt Jesper och googlade lite, och lyckades tillslut hitta en hemsida där man kunde köpa biljetter ifrån.

Väl tillbaka i centrum igen så gick vi och letade efter lunchställe. Jag var bestämd med att jag ville ha sallad så vi kollade på ett par caféer innan vi hittade "Farmors café". De hade bla. sallad och även en del annan mat. Där fick vi ett bord på den väldigt mysiga bakgården, först delvis i solen, men det var så himla varmt så vi fick flytta oss till skuggan när ett annat bord blev ledigt. Ja, det var jättemysigt, och personalen var jättetrevliga och hjälpsamma. När vi hade beställt så sa de efter en stund att det var ganska lång väntetid på maten, ca 30 min, men eftersom att vi inte direkt hade så bråttom, och all mat som kom ut såg väldigt god ut så valde vi att vänta. Och ja, det var helt klart värt att vänta. Det var utan tvekan den bästa maten på hela resan, och när vi betalade så sa Jesper till de att det var en av de bästa hamburgarna som han hade ätit. Så skall ni till Fredrikshamn, gå till "Farmors café"!

Efter lunchen började vi sakta gå tillbaka till hotellet för att hämta väskan för att sedan gå till Stenaterminalen.

På färjan köpte vi lite godis i bordershopen innan vi hade bokat bord för middagen. Det var en ganska stor buffé, mycket olika saker att välja mellan, skaldjur av olika slag, kyckling, tacos och även både kallrökt lax och lax i ugn med någon väldigt god marinad på, och torsk.  Det var också efterrättsbuffé. Så den maten var jättegod. Resten av hemresan satt vi mestadels ute, spelade lite bara, men det var så himla mycket folk. Vi var hemma vid halv 9 igår kväll, och då lade vi oss typ direkt.

Tack älskling för en trevlig och mysig resa! <3

Nu är det dags att gå och börja med middagen. Ikväll blir det kycklingsallad, mums!

Första inlägget

Halloj bloggen!

Äntligen, efter att ha bloggat i 14 år tid och med flera års prat om att göra en egen hemsida, så har jag äntligen fått gjort det, eller ja, Jesper har gjort det, jag har hjälpt till lite med det jag kan.

Sidan är fortfarande under uppbyggnad, så det saknas fortfarande lite saker, men det kommer med tiden.

Ja, nu har mer än halva semestern redan gått, och herregud vad fort det har gått. Förra veckan var älsklingen och jag i Brevika måndag-fredag. Det var väldigt härligt och mysigt att vara där. Det var, och är ju fortfarande så himla varmt ute, så vi badade en hel del de dagarna, jättehärligt. Jag grejade en del med en strand där. Det är en del sten på bottnen, och så hade det börjat växa en del hallon i sanden, så den ser bättre ut nu i alla fall.

Två dagar i rad så luktade det mycket rök i hela Brevika, som att det brann någonstans. Första gången larmade vi då vi såg rök som kom från skogen, vi trodde att det var vår skog som brann, men det var det inte som tur var. Det var en större gräsbrand, som tack och lov var på en liten ö, så där gick det bra. Dagen efter grejade vi på stranden igen och kände ännu en gång väldigt stark lukt av brand. När vi gick upp till huset så såg vi att det var ganska dimmigt av rök, men det försvann efter ett par timmar. Vi läste senare att det hade varit flera bränder runtom Bengtsfors. Just då när det luktade så himla mycket, så kände man sig lite orolig. Vi pratade om att om det inte lugnade sig så skulle vi nog fått åka iväg någonstans, sådan rök är ju inte bra att andas in för mycket av, men det lugnade ju sig senare som tur var.

Så ja, vi hade en ganska lugn vecka, och det var väldigt härligt att vara där när det var så varmt, bara kunna gå och bada när man känner för det, underbart!

När vi bara hade varit hemma två dagar så längtade jag tillbaka igen. Men nu skall vi dit nästa vecka igen, i alla fall en natt. Och då skall vi också åka kanalbåten genom Dalslands kanal. Det skall bli riktigt mysigt och trevligt. Det är samma rutt som älsklingen och jag har paddlat ett par gånger, men det är ju några år sedan nu.

Sedan vi kom hem från Brevika i fredags så har vi grejat en hel del med denna hemsidan, varit i stan en sväng och bara tagit det lugnt. Det är så mycket mer att göra och ta ställning till när man gör en egen hemsida än vad man tror. Men vill man att det skall bli bra så får det ta den tid det tar. Och nu när man ser resultat så blir man bara mer taggad på att fortsätta.

Så ja, här kommer jag att hålla till från och med nu. Hoppas att ni också gillar sidan =)

Denna fågel, en häger såg vi en av dagarna, och åskoväder på ingång.

Här sitter vi på verandan hela ovädret och ser blixt efter blixt, och man känner sig så liten i den stora skogen.

En kväll ute för att kolla efter djur

Semester!

Halloj bloggen!

Ja då var det lördag, och älsklingen och jag har haft 5 dagar semester hittills. Det har varit väldigt härligt, men vi har gjort en del saker denna veckan, så jag har inte kommit in i semesterkänslan än, men den kommer väl snart hoppas jag.

Sedan sist jag skrev så har jag känt mig ganska nere och seg, sedan begravningen, så jag har inte orkat göra så mycket. Här hemma har jag inte orkat greja mycket alls som jag brukar, och jag har känt mig ganska trött, så därav den dåliga updaten här.

I veckan har vi varit i stan en sväng. Jag fick köpt kaffe till min kaffemaskin, och Jesper fick köpt både ny mobil och ny platta. Jag har också fått hem ett gäng böcker som jag beställde från Adlibris, så nu har jag att läsa i sommar. Sedan har Malin och jag varit ute på en riktig långpromenad, min första ordentliga promenad på flera år, och jag hade typ inte alls ont i fötterna. Fast ja, vi gick på mjuk eller ojämn mark typ hela vägen, vilket jag skall göra. Vi gick hela Torsviksrundan här i Torslanda. Det var jättehärligt, trevligt och mysigt. Vi såg massor av fåglar och jättestora björnlokor (de där växterna som kan bli flera meter höga och som konkurerar ut all annan växtlighet runtom). Tack Malin för en trevlig promenad. Under eftermiddagen åkte jag och hjälpte mamma med det sista i morfars lägenhet.

I torsdags var Jesper, hans pappa och jag ute och cyklade här i Torslanda. Jespers pappa ville se lite av det som finns kvar av Torslanda flygfält. Det var en trevlig och härlig tur, och den avslutades med lunch som vi hade köpt med oss, och bad nere i Torslanda havsbadskoloni, jättemysigt. Tack för en trevlig tur.

Igår hade vi en hemmadag här hemma. Jag brände mig lite för mycket i solen de två dagarna som vi var ute hela dagarna, så jag valde att stanna inne igår. Men ja, igår fick vi äntligen städat och grejat en del här hemma, fått gjort saker som jag tänkt göra under en längre period som inte har blivit gjort tidigare. Så det var väldigt härligt.

Idag får vi se lite vad som händer, men jag hoppas på en ganska lugn dag, kanske börja lite med min hemsida som jag har tänkt göra denna sommaren, och försöka planera lite vad vi skall hitta på veckan som kommer.

Bara i år har jag varit i Brevika 3 gånger, vilket är flera år sedan jag var så här tidigt under året. De senaste åren har det typ blivit 3 gånger per år. Och min tanke är att åka dit lite längre än 2 dagar i alla fall någon gång i sommar.

Men ja, vi har haft tre väldigt härliga och mysiga gånger i Brevika hittills i år, älsklingen har dock bara varit med en av gångerna, och den gången tog han en del kort, även på bina som min morbror har köpt ditupp, så de skall man vänja sig vid också, fast jag tror att jag snart kommer att se skillnad på om det är en geting eller ett bi som kommer flygandes, de flyger ju på lite olika sätt. Så ja, älsklingen tog en del kort på de också.

Avslutar nu med lite bilder från de två senaste gångerna i Brevika, bilder från Torsviksrundan kommer senare när jag fått kollat igenom de bilderna.