CarroEllens blogg

En vardagsbloggares tillvaro.

Ett dygn i Fredrikshamn

Godkväll bloggen!

Sitter nu hemma i soffan och bara tar det lugnt. Idag har jag tvättat och städat lite här hemma, och bara tagit det lugnt.

I torsdags åkte älsklingen och jag till Fredrikshamn. Vi tog morgonfärjan så vi var framme redan vid strax efter 11. Hotellet som vi hade bokat låg precis vid Stenaterminalen, så det var väldigt lätt att hitta. Efter att vi hade checkat in så gick vi en sväng i centrum. Det var mysiga gator, men det tråkiga var att på ett par av gatorna så hade mer än varannan butik klappat igen. Sedan var det extremt många restauranger, de flesta med typ samma mat, pizza eller något med pommes frites, så det var lite tråkigt. Lunchen den dagen visade sig tyvärr bli på en av de sämre restaurangerna, men då var vi så himla hungriga så vi åt ju ändå. Vi gick och kollade i några butiker, jag hittade ingenting men älsklingen hittade lite saker på Flying tiger.

Vi gjorde faktiskt inte så mycket mer den dagen, vi var ganska trötta efter att ha gått upp tidigt, så vi somnade tidigt den kvällen.

Igår åt vi frukost på hotellet. Varför är det så svårt med frukost på hotell? Jesper och jag är i och för sig vana vid den jättestora frukostbuffén på Varbergs stadshotell, men förra sommaren åt vi en riktigt tråkig frukost i Sthlm, och nu i Danmark var den bättre, men fortfarande väldigt tråkig. Grönsakerna var torra och baconen var färdigköpt, bara värmd lite för länge.. Men ja, vi fick ätit lite frukost och efter att ha checkat ut så åkte vi till Bangsbo, typ 15 min med buss från Fredrikshamn station. Det var ett mysigt ställe att gå runt på. Det fanns mycket saker där, men vi gick bara igenom den botaniska trädgården (som tyvärr var väldigt torr så det var inte så mycket att se) och så gick vi på museet där.

När vi var och köpte biljett till bussen i Fredrikshamn så behövde man veta vilken tid man skulle åka tillbaka för att kunna köpa biljetter åt bägge hållen, men det visste vi inte, så vi frågade om det gick att köpa biljetter där sedan, och det sa de att det gjorde. Måste också tillägga att man inte kunde betala med kort på bussen, utan endast med förköpt biljett eller med danska kontanter. När vi skulle åka tillbaka till Fredrikshamn station så stötte vi på ett lite annorlunda problem. Det visade sig att det inte fanns något ställe där som man kunde köpa bussbiljett på, och ingen visste heller var eller hur vi kunde göra det. Under tiden som vi satt och åt varsinn glass så satt Jesper och googlade lite, och lyckades tillslut hitta en hemsida där man kunde köpa biljetter ifrån.

Väl tillbaka i centrum igen så gick vi och letade efter lunchställe. Jag var bestämd med att jag ville ha sallad så vi kollade på ett par caféer innan vi hittade "Farmors café". De hade bla. sallad och även en del annan mat. Där fick vi ett bord på den väldigt mysiga bakgården, först delvis i solen, men det var så himla varmt så vi fick flytta oss till skuggan när ett annat bord blev ledigt. Ja, det var jättemysigt, och personalen var jättetrevliga och hjälpsamma. När vi hade beställt så sa de efter en stund att det var ganska lång väntetid på maten, ca 30 min, men eftersom att vi inte direkt hade så bråttom, och all mat som kom ut såg väldigt god ut så valde vi att vänta. Och ja, det var helt klart värt att vänta. Det var utan tvekan den bästa maten på hela resan, och när vi betalade så sa Jesper till de att det var en av de bästa hamburgarna som han hade ätit. Så skall ni till Fredrikshamn, gå till "Farmors café"!

Efter lunchen började vi sakta gå tillbaka till hotellet för att hämta väskan för att sedan gå till Stenaterminalen.

På färjan köpte vi lite godis i bordershopen innan vi hade bokat bord för middagen. Det var en ganska stor buffé, mycket olika saker att välja mellan, skaldjur av olika slag, kyckling, tacos och även både kallrökt lax och lax i ugn med någon väldigt god marinad på, och torsk.  Det var också efterrättsbuffé. Så den maten var jättegod. Resten av hemresan satt vi mestadels ute, spelade lite bara, men det var så himla mycket folk. Vi var hemma vid halv 9 igår kväll, och då lade vi oss typ direkt.

Tack älskling för en trevlig och mysig resa! <3

Nu är det dags att gå och börja med middagen. Ikväll blir det kycklingsallad, mums!