CarroEllens blogg

En vardagsbloggares tillvaro.

Två dagar i Stockholm

Hejsan bloggen!

Nu har Jesper och jag bara knappt 1,5 vecka kvar av semestern, men det vill jag inte tänka på, det går så himla fort.

Men ja, vi har i alla fall fått varit iväg på lite saker, och mer blir det hoppas jag.

Förra veckan var älsklingen och jag två dagar i Stockholm. Vi åkte tåget upp på tisdagen, och hem igen på torsdagen. Vi bodde på Scandic Continental, precis bredvid centralen. Vi bodde på 10onde våningen, så vi var ju tvugna att åka hiss varje gång vi skulle någonstans, och flera av er antar jag vet att jag avskyr hissar. Det är så trångt och litet, och dålig luft. När vi hade checkat in och skulle ta just hissen upp till rummet så tryckte vi på våningen som vi skulle till, och hissen började åka. Efter att den hade åkt en stund stannade den, men dörrarna öppnades inte. Jag började känna lite småpanik. Tack och lov stod den inte still så länge, 30 sek kanske. När nästa person kom in i hissen så förstod vi vad vi hade missat när vi gick in i hissen. För att den skulle åka dit man ville så var man tvungen att använda sitt rumskort, vilket de inte nämnde något om när vi  checkade in, och det stod inte heller något om det i hissen.

Efter att vi hade kollat in rummet så tog vi hissen ner, denna gång gick det bättre, för att ta oss ut en sväng. Vi gick ner till Gamla stan, tog en fika på Café Kladdkakan som Malin hade tipsat oss om att göra. Vi gick runt där en del, och fortsatte genom Gamla stan. Jag hade tidigare pratat om att jag ville gå förbi Magnum pleasure store, en Magnumbutik där man får välja själv vad man vill ha på sin glass. Vi gick förbi där men det var ganska lång kö och vi hade fikat precis innan, så det blev ingen glass där. Sedan hade jag också sagt att jag ville gå till Usagodis butik, så det gjorde vi. De hade mycket roligt godis/kakor, men det var ju inte direkt billigt. Men jag hade några saker som jag visste att jag var tvungen att köpa för att testa. Vi köpte inte så mycket godis, men det gick på strax över 300 kr. Detta testade vi här hemma för några dagar sedan, så jag skall se om jag kanske lägger ut om vad vi tyckte i ett annat inlägg.

Den dagen blev det väldigt mycket gående, så när vi skulle hem så köpte vi busskort så vi tog bussen tillbaka till hotellet.

När vi åkte så hade jag i alla fall en restaurang som jag gärna hade velat äta på, Stockholms fisk, men eftersom att vi redan hade ätit fisk flera dagar i rad så var jag inte så sugen på det just då. Och det där med att hitta en restaurang som både Jesper och jag kunde tänka oss var verkligen lättare sagt än gjort. Det slutade med att vi gick ner och åt på restaurangen på hotellet. Jag åt Risotto med sparris och Jesper åt kyckling med potatisgratäng tror jag det var. Risotton var inte helt färdig, den smakade väldigt mycket vin, och riset var inte helt klart. Jespers mat var okej, fram tills han såg att kycklingen inte var helt färdig, vilket vi såklart sa till om.

Dagen därpå, frukosten, hoppades vi skulle vara bättre än vad maten varit dagen innan. Nu är ju vi vana vid Varbergs stadshotells frukost (som är hur bra som helst). Men ja, denna frukosten på Scandic Continental var betydligt mindre saker, inte oss emot egentligen, men när vi kände att köttbullarna smakade precis som Mamma Scans, och pannkakorna inte heller var så roliga, så var vi fast beslutna om att vi skulle äta godare lunch och middag denna dagen.

Efter frukosten tog vi bussen och spårvagnen till Vasamuseet. Vi var där så tidigt så det var typ ingen kö alls för att komma in (vilket vi hade blivit förvarnade om att det kunde vara). Det museet var intressant och roligt att få se.

Efter det så gick vi till Nordiska museet som ligger typ bredvid. Det var inte riktigt lika intressant, men sevärt ändå.

När vi hade sett allt där så var det dags för lunch. De hade ingen mat där som både Jesper och jag kunde tänka oss, så vi bestämde oss för att åka till Skansen eftersom att det skulle finnas en del matställen där. När vi kom dit så tyckte jag att vi skulle äta hamburgare utanför, men det ville inte Jesper, så vi gick in på Skansen istället. Vi gick runt till ett par restauranger innan vi var så hungriga och bestämde oss för att äta på Solidens restaurang, precis vid Skansenscenen. Problemet med att hitta mat inne på Skansen var att det enda som serverades på alla ställen var "Svenska köttbullar med potatis och gräddsås", "Silltallrik" eller ett par andra väldigt typiska svenska maträtter, inget som vi alls var så sugna på. Men ja, när vi var som mest hungriga så fick det i slutändan bli "Traditionellt Svenskt smörgåsbord". Då kände vi oss ganska irriterade över att det var så himla dåligt utbud på mat. Måste nu också då tillägga att nästan alla butiker och restauranger man gick in på så hälsade nästan alltid personalen på engelska. Så maten gjorde att vi förstod att vi var i Sverige, men så fort man gick in i någon butik så kändes det som att man var utomlands, för alla pratade engelska. Antagligen var det väldigt mycket ickesvenskar där, så de var mest vana vid att prata engelska, men trots att vi pratade svenska så pratade de engelska med oss fram tills att vi sa att vi pratade svenska.

Efter lunchen gick vi runt en del inne på Skansen, tog massor av kort. Vi gick också in i Skansenakvariet. Det var det roligaste tyckte jag. De sötaste djuren tyckte jag var Lemurerna som man fick stå precis bredvid där de åt, och så sprang de precis framför en, och Surikaterna.

När vi kom tillbaka till hotellet den kvällen så var vi verkligen jättetrötta. Vi hade då varit på Vasamuseet, Nordiska museet och på Skansen. Vi skulle nog inte ha tagit alla de tre ställerna på samma dag, det blev extremt mycket att gå, men vi trodde inte att Skansen var så himla stort som det faktiskt var.

Men ja, vi var jättetrötta och visste inte alls var vi skulle äta middag. Vi landade på "Vigårdas", en restaurang som vi trodde var som den som vi har här nere på torget, en bättre grill typ. Men när vi kom dit så drog vi slutsatsen att det var typ som Mcdonalds fast bättre, och precis samma recension hade många andra också gjort när vi kollade upp det senare under kvällen. Men ja, det var gott i all fall.

Sista dagen gick inte tåget förrän halv 4 på eftermiddagen, så när vi hade checkat ut så tog vi bussen ner till Gamla stan igen. Vi gick runt lite där innan vi gick bort till baksidan av slottet och Riksdagshuset. Där fick vi se en march där de spelade. Efter det gick vi tillbaka till Gamla stan för att äta lunch, och denna gången minns jag att det var riktigt god mat, kommer dock inte ihåg vad vi åt, eller jo, jag åt pasta med köttfärssås och Jesper åt kycklingspett med Quinoasallad tror jag det var, och det var helt klart utan tvekan den bästa maten vi åt på den resan. så ja, för att sammanfatta så leverarade väl inte direkt Stockholm i matväg, men allt som vi gjorde var väldigt trevligt och roligt.

När vi gick av tåget i Göteborg så kändes det väldigt skönt att vara hemma igen, och på en centralstation som är 10 gånger lättare att hitta på än i Stockholm, shit vad vi virrade runt där för att hitta varifrån tåget skulle gå. Men vi kom ju rätt tillslut i alla fall.

Vi tog massor av bilder, så jag har bara suttit ihop ett par collage med en del av bilderna.