CarroEllens blogg

En vardagsbloggares tillvaro.

Paddling i Dalsland

God morgon bloggen!

Då var vi hemma igen och jag har fått sova i min egna säng inatt =) Vi kom hem igår eftermiddag.

Ja vi åkte upp till Bengtsfors i måndags, där sov vi en natt hos några släktingar. På tisdag morgon gjorde vi oss ordning och så körde Nisse oss till kanotcentralen. När vi hade fått hyrt kanot och lite andra saker som vi också behövde så lade vi i kanoten i sjön och så fick Jesper börja packa den. Vi hade en hel del packning och jag funderade över hur vi skulle få plats med allt i kanoten. Men ja, när älsklingen väl hade packat klart så såg det inte ut som att det var så mycket. Men vid strax efter halv 11 på förmiddagen paddlade vi iväg från Bengtsfors och satte kurs mot Håverud. Den paddlingen tog tre dagar. Det var väldigt mysigt, i alla fall när vi inte hade motvind som vi hade när vi var på Laxsjön. Tyvärr var kvällarna ganska kalla, det var inte så att vi ville sitta ute något längre, utan vi ordnade middag och sedan gick vi in och satte oss i tältet. Vi hade bra väder varje dag, men på Laxsjön hade vi motvind vilket var väldigt jobbigt och det skvätte en del. På Råvarpen hade vi medvind men det skvätte en del där också, men på den sjön plockade Jesper fram ett liggunderlag och så seglade vi en bit, det var lite roligt, fick vila armarna lite också =)

Sista dagen var den dagen med absolut finast väder, det blåste ingenting, solen sken fast med lite moln och det var väldigt varmt i luften. Sista dagen blev det inte så lång paddling heller, det var nog tur det eftersom att både Jesper och jag var bra trötta i kroppen, man är ju inte direkt van vid att paddla flera dagar i streck.

När vi kom till Håverud så satte vi fast kanoten i bryggan och fixade lite lunch, vi fick ändå ligga och vänta på att kanalbåten skulle slussas ner först, den har alltid företräde. Och ja, givetvis mötte vi den fyra hela gånger under dessa tre dagarna, och alltid i slussarna, lite typiskt. När vi väl hade ätit lunch så gick vi en liten sväng längs slussarna i Håverud. De är väldigt speciella, eller själva akvedukten är speciell. Det var lite roligt att se. Jag tog lite kort där också dock bara med telefonen så de får jag lägga upp senare.

Efter det var det vår tur att slussas ner. En av de slussarna var faktiskt lite äcklig för den var så hög, man kände sig så liten när man satt i den hålan med kanoten.

När vi hade slussats ner så kom Nisse och hämtade oss och kanoten. Så paddlingen blev väldigt lyckad, det var väldigt mysigt och härligt, fast just paddla så i flera dagar är inte direkt min grej tror jag.

När Nisse hämtade oss så åkte vi först hem till de en stund, Aina var aldrig med och hämtade oss. Där gjorde vi oss lite ordning inför kvällen då älsklingen och jag bjöd Aina och Nisse på middag som tack för hjälpen på Rosellmagasinet i Bengtsfors. Så vi fick lämnat kanoten i samma veva.

Tack älskling för några väldigt trevliga och härliga dagar! <3

Jag i slussen i Billingsfors tror jag det är

Första dagen, här hade vi stannat för att fixa lunch, köttfärssås på burk med pasta

Tror det är utsikten från den sista tältplatsen över Råvarpen

Sista dagen, Råvarpen ligger helt spegelblank